RSS
head banner
small xchnge
x Banner
Share our official banner with this banner exchange

ahah!,org sdg kusyuk belajar photoshop!

TUTORIAL: How to make a simple poster vol 2

Pakcek Faiez Basiron Filed Under: Tags: ,
SALAM.....
ok untuk kali ni...pakcik bawakan sekali lagi toturial poster..tapi graphic yang berbeza..dah alang2 pakcik tolong kawan pakcik...pakcik share2 jala..huhu...
ni hasilnya..

ok...sebelum mula..kena identify la korang nak pakai gamba apa tok design poster..warna dan jenis susunan yang terbayang kat otak2 korang..hohoho..dengan lafaz bismillah(islamic only), mula carian gamba di google.com atau mana2 server picture. bg pakcik..pakcik pilih gamba nih..


 STEP 1
macam biasa...for first step...create new workspace with 720 X 1028 pixels. and then pilih gradient warna yang anda suka dan sesuai..bg pkcik..pkcik pilih biru dan biru tua...lakukan gradient dengan gradient tool dengn bersahaja! hahaha macam ni..

STEP 2
drag masuk gamba buku yang separuh tu ke dalam current workspace like this!!!~

dan gunakan magic wand tool seperti figure kat atas ni..dan select bahgian yang x mahu dan lantas menekan Delete untuk membuang bahagian yang tidak berkenaan. tekan ctrl + D untuk deselect selection. Arrange buku tadi pada bhagian bawah poster untuk dijadikan footer...macam ni..

STEP 3
drag gamba awan yang di download dari internet kedalam workspace..

kemudian, boleh la korang padam apa2 yang x penting pada awan tadi mgunakan eraser tool, dan tuka kan blending mode layer untuk awan tadi kepada lighter color.

STEP 4
drag masuk gamba mamat grad ni dlm workspace..dan mulakan membuang benda yang x patut kat mamat ni..contohnya backgroundnya...

dengan mengunakan warp edit option yang boleh di jumpa di Edit>Transform>warp. cuba bentukkan satu bentuk yang menunjukkan object tersebut keluar dari permukaan buku,,,seperti ini

STEP 5
tambah lagi gamba2 yang lain dan ulang STEP 4 sampi anda dapat satu orientation yang org cakap berjaya! hahaha..macam pakcik..pakcik susun macam nih!
dan macam biasa..korang boleh la guna kreativiti anda untuk menambah segala jenis brush tecnique, 3D tecnique (mcm logo IPTB tu), dan typography (untuk tulisan)..klu x tahu..di toturial yang akan datang pakcik akan menceritakan secara lebih terperinci..apa tu suma..ok? sampai di sini saja...pakcik nak rehat2 jap...haha..ni untuk tatapan akhir..ni lah dia hasil kerja2 tadi...(large detail)

edit post

0 Responses to "TUTORIAL: How to make a simple poster vol 2"